فشار خون، بیماری خطرناک و بی‌صدا !

دواجو فشار خون

در این سری از آموزش های دواجو با بیماری فشار خون، علت آن و مشکلاتی که ایجاد میکند، بیشتر آشنا میشویم. همچنین یاد میگیریم که چگونه داروهای فشار خون خود را با استفاده از اپلیکیشن هوشمند دواجو جستجو کرده و قبل از مراجعه به داروخانه از موجود بودن آنها اطمینان حاصل کنیم.

فشار خون چیست؟

بخش قابل توجهی از بدن ما را آب تشکیل داده است. این آب در بدن به فرم‌های متفاوتی وجود دارد. برای مثال بخشی از این آب داخل سلول، بخشی داخل فضای بین سلولی و بخشی داخل رگ‌های ما جریان دارد. البته این آب به صورت خالص نبوده و در ترکیب با مواد دیگر می‌باشد که به صورت کلی به آنها مایعات بدن می‌گوییم.

بیماری فشارخون در واقع نوعی از تعادل خارج شدن میزان مایعات موجود در رگ‌ها است. در این حالت یا رگ‌های بدن نسبت به حالت عادی تنگ‌تر شده‌اند یا حجم مایعات درون آنها (خون) افزایش پیدا کرده‌اند. در نتیجه فشاری که به دیواره‌های قلب و رگ‌ها وارد می‌شود، بیشتر از حد معمول می‌شود.

انواع فشار خون

به صورت کلی فشار خون را با توجه به منشا آن به گروه تقسیم می‌کنیم:

۱) فشار خون اولیه

۲) فشار خون ثانویه

فشار خون اولیه بدون علت است و بیشتر بیماران (حدود ۹۰ درصد) دچار این نوع از فشار خون می‌باشند. فشار خون ثانویه برخلاف اولیه دارای علت مشخصی است که در صورت رفع یا کنترل آن فشار خون نیز کنترل می‌شود.

فشار خون ثانویه می‌تواند به دلیل اختلالات تیروئید، اختلالات آدرنال، مشکلات کلیه، مصرف بعضی از داروها و غیره به وجود بیاید.

شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار دواجو داروهای نسخه‌ی‌ فشار خون را در داروخانه‌های سطح شهر جستجو کنید و قبل از مراجعه به داروخانه از موجودی اقلام نسخه خود اطمینان حاصل کنید.

نحوه‌ کار با نرم افزار به این صورت است که شما عکس نسخه یا اسم دارو را در اپلیکیشن دواجو ارسال کرده و در واقع قبل از مراجعه به داروخانه از موجود بودن اقلام آرایشی و بهداشتی خود مطمئن می‌شوید، سپس برای تحویل دارو و یا اقلام مورد نیاز به داروخانه مراجعه خواهید کرد.

فشار خون چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

فشار خون نوعی بیماری پیش رونده است و اگر کنترل نشود روز به روز بدتر خواهد شد. تمام بدن ما داری رگ‌های بسیار ریزی می‌باشد که افزایش فشار خون می‌تواند به آنها آسیب وارد کند. کلیه‌ها، چشم، قلب و مغز اندام‌هایی هستند که در بیماری فشار خون بیشترین آسیب‌ها را می‌بینند.

برای مثال فشارخون در کلیه‌ها باعث میشود که گلومرول‌های فرد به مرور زمان تخریب بشوند. در نتیجه بعد از مدتی عملکرد کلیه به شدت کاهش خواهد یافت.

فشار خون در چشم باعث میشود در طولانی مدت مویرگ‌های چشم پاره شوند. فرد بعد از مدتی دچار تاری دید و با پیشرفت بیماری کوری می‌شود.

این بیمار همچنین به دلیل پاره کردن عروق قلب و مغز، می‌تواند باعث سکته‌های قلبی و مغزی شود.

فشار خون بیماری پنهان!

فشارخون برخلاف اغلب بیمارهای تا مدت‌ها بعد از ایجاد شدن هیچ علامتی ندارد. همین موضوع باعث می‌شود که فشارخون بیماری بسیار خطرناکی باشد؛ چرا که افراد بسیار دیرتر از زمانی که باید به پزشک مراجعه می‌کنند. این مراجعه دیر هنگام باعث می‌شود که زمان طلایی برای درمان را از دست بدهند و فشارخون به بدن آسیب برساند.

شما می‌توانید از طریق دواجو انواع داروهای مربوط به فشار خون را در داروخانه‌های سطح شهر جستجو کنید.

خود تشخیصی ممنوع!

باور رایج و غلطی وجود دارد که افراد خودشان می‌توانند با یک دستگاه سنجش فشارخون، بیماری فشار خون را تشخیص دهند؛ اما این اشتباه است. تشخیص بیماری فشار خون مانند هر بیماری دیگری نیازمند طی یک سری پروتکل‌ها و مراحل خاص می‌باشد و صرفا باید توسط پزشک انجام شود. پس خود تشخیصی ممنوع!

داروهای فشار خون

در درمان فشار خون طیف گسترده‌ای از داروها استفاده می‌شود. ولی چهار دسته‌ی زیر اصلی‌ترین داروها برای فشارخون هستند.

۱) تیازید‌ها: این داروها هم اثر مدری دارند و هم اثر گشادکنندگی عروق. ولی اثر مورد استفاده‌ی آنها در فشار خون، اثر گشادکنندگی عروقشان است.

۲) ACEIs: این داروها با مهار آنزیم ACE باعث از کم شدن فعالیت سیستم RAAS میشوند در نتیجه از افزایش فشار خون جلوگیری می‌کنند. 

۳) ARBs: این داروها نیز مانند گروه ACEIs باعث مهار سیستم RAAS میشوند. فقط با این تفاوت که جایگاه آنژیوتانسین ۲ را بلاک می‌کنند.

۴) CCB: این داروها اثرات کرونوتروپ و اینوتروپ منفی دارند و همچنین اثرات گشادکنندگی عروق دارند و داروهای بسیار کار‌آمدی در کنترل فشارخون هستند.

 سبک زندگی سالم

گاهی سبک زندگی سالم از مصرف دارو تاثیر بیشتری در کنترل فشار خون دارد. یعنی بیماری که با چند دارو فشارش کنترل نمی‌شود با اصلاح سبک زندگی ممکن است فقط با یک دارو، فشارخونش کنترل شود.

سبک زندگی سالم یعنی: داشتن وزن مناسب، خوردن غذای سالم و کم کالری، ورزش کردن و ترک مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی.

 داروهای فشار خون و دواجو

شما می‌توانید دارو‌های فشارخون و دیگر دارو‌هایی که می‌خواهید را در سامانه آنلاین دواجو جستجو کنید و سپس برای دریافت آنها به داروخانه مراجعه کنید.

 سامانه آنلاین دواجو که یک سامانه کاملا رایگان و هوشمند است، که به منظور سهولت اطلاع از موجود بودن دارو در داروخانه برای بیماران راه‌اندازی شده است.

سامانه دواجو با جستجو در داروخانه‌های شهر، نزدیک‌ترین داروخانه‌ای که داروی مورد نیاز بیمار را موجود داشته باشد به بیمار معرفی خواهد کرد و سپس بیمار برای دریافت دارو با اطمینان از موجود بودن اقلام دارویی و آرایشی بهداشتی به آن داروخانه مراجعه می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *