متفورمین انقلابی در کنترل دیابت نوع ۲

دواجو دیابت متفورمین

پیدا کردن متفورمین برای کنترل دیابت از طریق دواجو

در این نوشتار با داروی متفورمین برای دیابت و نحوه‌ی تهیه‌ی انواع برندهای آن از داروخانه‌های سطح شهر با استفاده از اپلیکیشن هوشمند دواجو، آشنا می‌شویم.

یکی از بیماری‌هایی که طی چند دهه اخیر و به دلیل تغییر سبک زندگی شیوع بی‌اندازه زیادی در جوامع ما پیدا کرده، دیابت غیر وابسته به انسولین (دیابت نوع دو) است. البته دیابت همیشه در بین جوامع انسانی ولو با شدت کمتر حضور داشته است ولی تا همین یک قرن قبل درمان دارویی مناسبی برای آن وجود نداشته است. پزشکان با تجربه فهمیده بودند که می‌توان با کنترل وزن و رژیم بیمار، دیابت نوع دو را تا حدی کنترل کرد و عمر بیمار را افزایش داد.

طی یک قرن اخیر بجز انسولین که می‌شود گفت انقلابی در کنترل دیابت بوجود آورد، دارو‌های دیگری نیز برای کنترل دیابت معرفی شدند. داروهایی مانند سولفونامید‌ها، مهارکننده‌های DDP-4، مهارکننده‌های SGLT2 و… ولی با این وجود تولید داروی متفورمین (Metformin) همانند انسولین، انقلابی در کنترل دیابت نوع ۲ ایجاد کرد، تا حدی که امروزه متفورمین در خط اول درمان دیابت نوع ۲ قرار دارد.

شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار دواجو داروهای نسخه‌ دیابت را در داروخانه‌های سطح شهر مانند داروی متفورمین جستجو کنید و قبل ار مراجعه به داروخانه از موجودی اقلام نسخه خود اطمینان حاصل کنید.

نحوه‌ کار با نرم افزار به این صورت است که شما عکس نسخه یا اسم دارو را در اپلیکیشن دواجو ارسال کرده و در واقع قبل از مراجعه به داروخانه از موجود بودن اقلام آرایشی و بهداشتی خود مطمئن می شوید، سپس برای تحویل دارو و یا اقلام مورد نیاز به داروخانه مراجعه خواهید کرد.

متفورمین به چه روشی قند خون را کنترل می‌کند؟

قبل از این که جواب این سوال را بدهیم بهتر است یک نگاه کلی به روند دیابت نوع دو داشته باشیم:

در این نوع دیابت به دلیل عوامل ژنتیکی و محیطی بدن فرد بیمار نسبت به انسولین مقاومت پیدا می‌کند. یعنی در بدن فرد انسولین حتی بیشتر از میزان مورد نیاز وجود دارد ولی یا به درستی به گیرنده‌ی خود متصل نمی‌شود یا پیام بعد از اتصال به خوبی به هسته‌ی سلول نمیرسد؛ در نتیجه این انسولین عملکرد مناسب را نداشته و قند خون فرد بالا می‌رود.

حالا در این میان عامل چاقی خود باعث می‌شود که مقاومت به انسولین بیشتر شود. اصلا به همین خاطر است که چاقی مخصوصا در افرادی که سابقه خانوادگی دیابت دارند، یک ریسک فاکتور مهم در ابتلا به دیابت نوع دو است.

شما می‌توانید از طریق دواجو انواع متفورمین و دیگر داروهای مربوط به دیابت را در داروخانه‌های سطح شهر جستجو کنید. 

حالا برمی‌گردیم به سراغ متفورمین:

متفورمین همان طور که گفتیم باعث افزایش آنزیم AMPK می‌شود. افزایش این آنزیم در عضلات باعث افزایش جذب گلوکز از خون می‌شود (کاری که انسولین نیز می‌کند)، در نتیجه میزان قند خون کاهش پیدا می‌کند. داروی متفورمین در این زمینه یکی از بهترین عملکرد‌ها را در میان داروهای مربوط به دیابت دارد و قند خون را ۵۰ تا ۷۰ واحد کم می‌کند.

اشکال دارویی متفورمین

متفورمین در قالب قرص‌های معمولی ۱۰۰۰ و ۵۰۰ میلی گرمی و همچنین به صورت قرص‌های ۵۰۰ و ۷۵۰ (آهسته رهش) در بازار دارویی ایران وجود دارد.

داروهای دیابت متفورمین و دواجو

شما میتوانید دارو‌های دیابت و دیگر دارو‌هایی که می‌خواهید را در سامانه آنلاین دواجو جستجو کنید و سپس برای دریافت آنها به داروخانه مراجعه کنید. سامانه آنلاین دواجو که یک سامانه رایگان  و هوشمند است، به منظور سهولت اطلاع از موجود بودن دارو به بیماران راه‌اندازی شده است. سامانه دواجو با جستجو در داروخانه‌های شهر، نزدیک‌ترین داروخانه‌ای که داروی مورد نیاز بیمار را موجود داشته باشد به بیمار معرفی خواهد کرد و سپس بیمار برای دریافت دارو با اطمینان از موجود بودن اقلام دارویی و آرایشی بهداشتی به آن داروخانه مراجعه می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *